Kirkko kansantarinoissa

on

Tarina kun ”Vupes parantaa mielisairaan P. Poutiaisen. Taudin luultu syy ja vierasmiehet.”

”Talollinen Paavo Poutiainen hullaantui kun Poutiaisen maalla asuva Mikko Poutiaisen eukko Mari juotti kalamoja isännälleen kostoksi kun tämä myi hänen asumansa Kylänahon torpan toiselle. Niuvanniemessäkin aluksi isäntää hoidettiin mutta tuotiin sitten parantumattomana kotiin. Tämän jälkeen käännyttiin Kust. Ihalaisen eli Vupeksen puoleen. Ihalainen asui Vehmersalmen Litmaniemellä ja oli tunnettu poppamies eli turja, käärmeiden kesyttäjä ja lumooja, moninaisten tautien, kuten kaatumataudin, mielisairauden, käärmeenpiston ym. parantaja.”

Vupeksen taikakeinoina mielisairauden parantamiseen olivat viinaryypyt, sauna, pihlajapanta ja lähde, kuolleita kuljetetun tien ja muurahaispesän alitse kulkeminen, velkakirjan pano hauen suuhun ja sairaan omistaman paidan ripustaminen puuhun.

Nämä kaikki taiat tehtiin ja lopuksi laitettiin vielä sammakot leppäkirstuun: ”Vielä tarvittiin sammakkojakin. Että niitä olisi aina tarpeen vaatiessa helposti saatavissa, säilytettiin niitä tavallisesti kaivoissa. Tällä kertaa ne tuotiin mukana Litmaniemeltä. Toinen vierasmiehistä teki niille kaksi leppäistä kirstua, jotka sitten eräänä yönä vietiin Tuusniemen kirkolle. Yöllä tehtiin kaikki edellä mainitutkin taiat, koska silloin oli parhaiten rauha muilta ihmisiltä. Toinen kirstuista haudattiin hautausmaahan ja toinen työnnettiin pitkällä seipäällä kirkon kivijalassa olevasta aukosta kirkon sillan alle (tavallisesti alttarin alle) elikkä sinne:

Missä pappi pauhaa, lukkari laulaa ja messumies mellihtöö Kuten taikuri hoki toimitusta tehdessään.

Leppäkirstu oli kiinnitetty seipääseen rihmalla. kun kirstu oli saatu työnnetyksi sopivalle kohdalle, kierrettiin seivästä, jolloin rihma kiertyi seipään ympäri ja viimein katkesi. Kirstu jäi sinne mutta seiväs vedettiin pois.”

Parannukseen liittyvä kirkossa käynti kuitattiin maanteiden risteyksessä käymällä. Se sai vastata kirkon ristikonkia. Siinä ryypättiin viinat. Parannettava ei ollut tässä mukana. Kirkkoon ei Kust. Ihalainen sanonut milloinkaan päässeensä siitä syystä, että hänen isältään Juholta mikä oli myös turja ja miltä poikakin oli oppinsa saanut, oli varastettu avain. Sellainen taika-avain saatiin ensimmäisestä naulasta, joka lyötiin kirkkoa rakentaessa. Sen kun Vupes pisti lukkoon ja puhalsi, niin pääsi kirkkoon sisälle.”

Tarinan mukaan sairas parantui monivaiheisen parannuksen jälkeen, mutta töppöröityi jälleen ja lopulta hukuttautui.

Vupekselle kuuluneen Harjun paikan omisti myöhemmin maanviljelijä ja entinen poliisikonstaapeli Juho Ihalainen. Hän kertoi, että ”näitä samoin kuin kaikkia muitakin Ihalaistarinoita on haastettu hyvin paljon, hänkin kuullen monen suusta ja ihan tosina. Muuttaessaan tälle paikalle, sanoi löytäneensä vielä aitan sillan alta leppäkirstuja, joissa oli sammakon luurankoja selälleen asetettuina.” (Verhmersalmen Litmaniemellä 5/7-1935. Otto Räsänen I, s. 67.)

Vupes, turja = taikuri, parantaja

Kalma = kuolemaan liittyvä taikavoima ja siihen liittyvä sairaus

Vierasmies = todistaja, tapahtuman nähnyt

Kirkko kansantarinoissa

Kansakoulunopettaja Otto Räsänen Tuusniemeltä keräsi paikallista muistitietoa 1930- ja 1940-luvuilla kirkon rakentamisesta ja kirkon kohtaloista Suomen sodan aikaan. Muistitietoa tallennettiin myös muihin arkistoihin.

”Kuopion ja Tuusniemen kirkonrakentajat mestarit, tietomiehiä.”

Vehmersalmelainen Aaro Happonen (82 vuotta) kertoi, että ”Kuopion nykyisen kivikirkon rakennusmestari oli sellainen, etteivät työkampsut rakennuspaikalta hävinneet. Kerran eräs työmies putosi kirkon katolta, mutta ei hänelle tullut mitään. Mestarin voima tuli näkyviin siinä, ettei mitään loukkaantumisia tapahtunut. Tuusniemen nykyisen kirkon rakentaja oli samanlainen. Eivät sieltäkään hävinneet työkalut. Muuan mies yritti vielä työkaluja, mutta jäikin paikoilleen. Sellainen voima oli silläkin mestarilla.”

”Piru kantoi viimeisen kiven Kuopion kirkkoon ja ryssät pudottivat Kuopion kirkonkellon silloin rakenteilla ollessa, kun majailivat kirkossa ja halkasivat sen”, tiesi Aaro Happonen. (Vehmersalmella 4/7-1935. – Otto Räsänen.)

Tarina Pirusta Kuopion kirkon rakennusta purkamassa

”Kun nykyistä Kuopion kivikirkkoa rakennettiin, sattui siellä seuraava tapaus. Eräänä päivänä tuli muuan tuntematon mies kirkon rakennukselle ja teki mestarille hyvän päivän, johon ei saanut vastausta. Kun sitten seuraavana aamuna mentiin työhön, huomattiin, että näkymätön piru oli käynyt yön aikana purkamassa kaiken, mitä edellisenä päivänä oli rakennettu. Silloin mestari työmiehiltä kyselemään, olisivatko nämä ehkä nähneet työmaalla liikkuva tekoon epäiltäviä ihmisiä. Työmiehet kertoivat etteivät he ole nähneet muita kuin sen tuntemattoman miehen, jonka tervehdykseen mestari ei vastannut. Tämän mestarikin muisti ja heti arvasi, että hän se on saanut kaiken aikaan. Eikä muuta kun kiireesti miestä etsimään. Ja hänet kyllä löydettiinkin. Tällöin mestari anteeksi pyytelemään tyhmyyttään. Vieras antoikin anteeksi, mutta huomautti kuitenkin, että olisi sitä tervehdykseen vastattava, vaikka sen tekijä olisi halvannäköinenkin.” (Tarinan kertoi Taavetti Räsänen Kuopiossa 27/5 – 34. – Otto Räsänen)

”Ryssät pitäneet Kuopion kirkkoa sota-aikana hevostallinaan.” (Kuopio. Eino Kemppainen 430. 1936.)

”Minä oun kuullunna semmostakkii, että silloin kuin oil Venäjän ja Ruotsin välinen sota, niin silloin on ollunna Kuopion kaupunnin kiv kirkko tekkeillä. Se on ollunna keskentekoisena se sama kirkko, joka nyt on Kuopiossa ja ei muuta ollakkaa, kuin venäläinen sotaväki oil ottanna toisten kirkon hevostallikseen ja panneet hevosia ja ruokatarpeita siihen.” (Leppävirta. Oksman Juho. KRK 111:1065. Justiina Juutilainen, 83 vuotta, Leppävirta.)

Kuva: På vägen från Ruunalehto. C. Sjöstrandin piirros, 1857. Ateneumin taidemuseo. Reprokuvaaja: Janne Mäkinen. KTKA.

Mainokset

One Comment Lisää omasi

  1. Kaj Höglund sanoo:

    Mielenkiintoisia tarinoita!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s