Piispansauva

on

 

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Kuopion hiippakunnan ensimmäinen piispansauva

Kuopion hiippakunnan piispana vuosina 1939-1962 toiminut Eino Sormunen sai sauvan 60-vuotislahjaksi hiippakunnan seurakunnilta vuonna 1953.

Sauvan on suunnitellut ja piirtänyt piispa Eino Sormusen toivomuksen mukaan kuvanveistäjä Väinö Lätti. Väinö Lätti osallistui myös valmistukseen. Sauva valmistettiin vuonna 1953 Kuopion Kultaseppä Oy:ssä, jonka teknillisenä johtajana Väinö Lätti työskenteli vastaten tuotannosta ja suunnittelusta. Piispansauvan valmistukseen osallistui useita Kuopion Kultaseppä Oy:n työntekijöitä. Yrityksen toimitusjohtaja Eino Ahonen piirsi ja pakottamalla valmisti sauvassa olevat neljä pyhimyksen kuvaa. Työ oli samalla hänen näytteensä kaivertajamestarin tutkintoa varten. Hopeaseppä Eino Heimonen teki sauvan juotostyöt ja kokoamisen. Kivien istutuksen teki kultaseppä Erkki Turunen. Kivet ovat punaista jaspista ja peräisin Lapista. Sauvan puuosat on tehnyt kuopiolainen puusepänliike Lihtamo.

Sauvassa on molemmin puolin latinankieliset tekstikaiverrukset, jotka ovat Apostolien teoista, Ap. 20:18 ja Ensimmäisestä Korinttilaiskirjeestä, 1. Kor. 4:1. Sauvaan upotetut jaspikset viittaavat myös Raamattuun, Ilm. 21:18.

Muitakin sakraaliesineitä

Väinö Lätin toimiessa Kuopion Kultaseppä Oy:n teknillisenä johtajana hän oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa liikkeen valmistamia sakraaliesineitä, joita on Kuopiossa muun muassa Puijon kirkossa. Piispa Eino Sormunen tilasi Väinö Lätiltä myös ehtoolliskaluston lahjaksi kotiseurakunnalleen, Tohmajärven seurakunnalle.
___
ote Väinö Lätin kirjoituksesta 14.1.1985 :

Kuopion hiippakunnan ensimmäinen piispansauva.

… Kuopion Kultaseppä Oy:n toimitusjohtaja Eino Ahonen ilmoitti allekirjoittaneelle Väinö Lätille, että piispa Eino Sormunen oli kutsunut minut käymään luonaan Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa. Olin tuolloin Kuopion Kultaseppä Oy:n teknillisenä johtajana, vastuualueena myöskin tuotanto ja taiteellinen suunnittelu. Tällöin piispa Sormunen antoi henkilökohtaisesti tehtäväkseni suunnitella ja piirtää Kuopion hiippakunnan piispan sauva. Evästykseksi Hän antoi vanhoja sakraali esineitä kuvaavan kirjan ja näytti kuvan Mainzin ruhtinaspiispan sauvasta ja ilmoitti että Hän haluaa samanlaisen. Ryhdyin suunnittelemaan ja piirtämään annettua tehtävää, mutta mielestäni ei ollut perusteltua tehdä pelkkää plakiointia. Lisäksi edellä mainittu piispan sauva edusti mielestäni liikaa katolista kulttia koska sitä perinteisen paimensauvan ”käyrän” lisäksi hallitsi valtaistuimella istuvan pyhimyksen tai kirkkoruhtinaan kuva. Omassa ehdotuksessani ja piirustuksessani lähdin siitä, että säilytän piispan toivomuksesta sauvan perinteisen ”käyrän” runko-osan lähes sellaisenaan, ainoastaan pinnan pakotuksen ornamenttikuviot ovat osin erilaisia. Periaatteellinen ja poikkeava muutos ehdotuksessani oli siinä, että poistin kirkkoruhtinaan ja tilalle suunnittelin mielestäni enemmän Luterilaisen ristiaiheen. Sitä vastoin lohikäärme aiheen pelkistetymmässä muodossa otin mukaan omaankin ehdotukseeni sillä mielestäni paha ja synti liittyy molempiin kirkollisiin perinteisiin. Vertaamalla alkuperäistä Mainzin piispan sauvan kuvaa ja suunnittelemaani Kuopion hiippakunnan sauvaa voi todeta seuraavaa:

Ulkonaiselta muodoltaan ne erehdyttävästi muistuttavat toisiaan, mutta tarkkoja jäljennöksiä ne eivät ole. Tärkein, suurin ja periaatteellisin ero on kuitenkin niiden hengessä ja symboliikassa. Toinen sauva kirkkoruhtinaineen edustaa enemmän ihmiskeskeistä katolista perinnettä ja toinen, Kuopion sauva yksinkertaisine risti-aiheineen Luterilaista perinnettä ja sanomaa ” Ave Krux Spes Unica”, joka tekee siitä täysin erilaisen evank.Luterilaisen sakraali ja kulttiesineen.

Kun sain ehdotukseni piirrettyä ja esitin sen piispa Eino Sormuselle hän hyväksyi suunnitteluni ja piirustukseni sellaisenaan ilman ainuttakaan muutosehdotusta. Tästä seurasi, että piirtämäni Kuopion hiippakunnan ensimmäinen piispansauva valmistui v. 1953…”

IN ENGLISH
THE CROSIER

The first crosier of the Kuopio diocese

In 1953, Eino Sormunen, diocesan of Kuopio from 1939 to 1962, received on his 60th birthday a crosier as a gift from the parishes of the Diocese. It was designed and planned by the sculptor Väino Lätti, in accordance with the wishes of Eino Sormunen. Väinö Lätti also participated in the manufacturing. The crosier was manufactured in 1953 at Kuopion Kultaseppä Oy, whose technical director Väinö Lätti worked on the production and design. Several Kuopion Kultaseppä Oy employees participated in the manufacturing of the crosier.

Eino Ahonen, the Managing Director of the company, designed and embossed the figures of the four saints on the crosier. The work was at the same time a step towards attaining his master engraver’s diploma. The Silversmith Eino Heimonen, did the soldering and assembling of the crosier. The stones were set by goldsmith Erkki Turunen. They were red jasper and originated from Lapland. The wooden part of the crosier was made by the Kuopio woodwork shop Puusepänliike Lihtamo. There were texts in Latin on both sides, which were derived from the Acts of the Apostles, Ap. 20:18 and the First Corinthian Book, 1 Cor. 4: 1. The jaspers embedded in the crosier also refer to the Bible, Rev. 21:18.

Other sacral items

Väinö Lätti, as the technical director of Kuopion Kultaseppä Oy, was involved in the planning and implementation of the sacral items manufactured by the company, which among others can be found in the Puijo church in Kuopio. Diocesan Eino Sormunen also commissioned communion equipment from Väinö Lätti as a gift for his home parish, the Tohmajärvi parish.

-extract from the letter of Väinö Lätti 14.1.1985:

The first crosier of the Kuopio diocese.

”… The Managing Director of Kuopion Kultaseppä Oy, Eino Ahonen, informed that the diocesan Eino Sormunen had invited the undersigned Väinö Lätti to visit the Cathedral diocese in Kuopio. At that time, I was the technical director of Kuopion Kultaseppä Oy and also responsible for the production and artistic design. Diocesan Sormunen personally allotted me the task of planning and designing the crosier for the diocesan of the Kuopio diocese. As guidance, he offered a book describing old sacral objects and showed a picture of prince-bishop of Mainz’s crosier stating he wanted the same. I started working on the assignment, but I did not think it was justifiable only to plagiarize. Also, the aforementioned bishop’s crosier represented, in my opinion, too many Catholic cults, because in addition to the traditional ’curve’ of the crook, there was an ornate figure of a saint or a prince of a church sitting on the throne. In my design, I left the diocesan’s wish to keep the traditional ’curve’ of the body of the crosier almost as such, only the ornaments of the contour of the surface partially different. The basic and unusual change in my design was that I removed the figure of a prince of a church and replaced it with a more Lutheran Cross. In contrast, I incorporated into my design the subject of the dragon in a more reduced form because I think evil and sin are related to both ecclesiastical traditions. By comparing the original figures on the crosier from Mainz, and the design on the Kuopio diocesan’s crosier, the following conclusions can be drawn:

 In their external form, they misleadingly resemble each other, but they are not exact copies. The most important, the biggest and the most basic difference is, however, in their spirit and symbolism. The crosier with the figure of a prince of a church is represented by a more human-centered Catholic tradition whereas the Kuopio crosier with its simple cross-themed Lutheran tradition and the message ’Ave Krux Spes Unica [Hail The Cross, Our Only Hope]’, makes it a completely different evangelical-lutheran sacred and cultual object.

 When I got my design implemented and showed it to diocesan Eino Sormunen, he accepted it as such without any change. As a result, the first crosier of the diocese of Kuopio came into being in 1953…”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s