Tuomiokirkon kello ja koneisto

on

 

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Tuomiokirkon kellon kellotaulu

Kuopion tuomiokirkon tornikello ei ollut kuulunut alkuperäisiin suunnitelmiin. Sodan vuoksi keskeneräisen kirkon seinämuurit olivat olleet viisi vuotta suojaamatta, eikä rakennustöiden johdossa ollut Pehr Granstedt uskaltanut lähteä rakentamaan niiden päälle tiiliholvin rakentamista. Hän ehdotti lautaholvin rakentamista. Tästä säästyneillä varoilla ehdotettiin hankittavaksi torniin kello joka asennettiinkin torniin kolme vuotta valmistumisen jälkeen.

Ruotsalainen Stjernsund

Kellon koneiston, joka on yhä tornissa, on valmistanut vuonna 1817 kelloseppä Mats Grusell (1760–1840) Ruotsissa Taalainmaalla Hedemorassa sijaitsevassa Stjärnsundissa. Kello on heilurikello. Koneistossa on merkinnät * Sund/ Anno 1817/ N= 105 M.G.. Mats Grusell aloitti valmistamiensa kellojen numeroinnin sadasta. Hän oli tunnettua kelloseppien sukua, joka työskenteli Christopher Polhemin vuonna 1699 perustamassa Stjernsundin ruukissa. Kuopion tuomiokirkonkello on ainoa Stjernsundin tornikello Suomessa. Kello on Suomessa varhainen. Vertailukohtana mainittakoon, että ensimmäinen Könnien rakentama tornikello on vuodelta 1822.

Jac Könni asentamaan kelloa

Kellon asensi paikalleen Jac (Jacob, Jaakko) Könni kesällä 1818. Asennuksen, 81 riksiä, 10 killinkiä ja 8 runstykkiä maksoi kaupunki. Kustannuksiin sisältyivät edestakainen matka Ilmajoelta Kuopioon, ruokarahat kahdeksalta matkapäivältä ja 10 päivän palkka Jac Könnille ja apulaiselle. Asennustyössä tarvittiin lisäksi kuusi miestä viikon verran, seppä rautatöihin, sorvari puurissojen valmistukseen ja puuseppä nostotelineiden rakentamiseen.

Palovartiointi kirkon tornissa

Kirkontorniin sijoitettiin päivystävä palovahti. Torniin tuli myös puhelinlinja ensimmäisten joukossa vuonna 1883, numero oli 42. Palovartiointi jatkui kirkontornissa aina 1920-luvulle saakka, jolloin valmistui uusi paloasema. Vartiomiehet ilmoittivat palosta kellonsoitolla ja laittamalla tulipalon puoleisen tornin nurkkaan erityisen kynttilälyhdyn. Näin kaupunkilaiset sekä heräsivät että myös osasivat suunnistaa sammutustöihin oikeaan suuntaan.

 

KUOPIO CATHEDRAL CLOCK AND CLOCK WORK

The Dial of the Clock

The tower clock of the Kuopio Cathedral was not part of the original plans. Because of the war, the walls of the unfinished church had been unprotected for five years, and Pehr Granstedt, who had been in charge of the construction work, dared not to build a brick cupola on them. He suggested building a board cupola. With this money saved, it was proposed to buy a clock that was installed in the tower three years after completion.

The Stjernsund Clock

The clockwork, which is still in the tower, was produced in 1817 by watchmaker Mats Grusell (1760-1840) in the village of Stjernsund, which was situated in the municipality of Hedemora in the county of Dalarna in Sweden. The clock is a pendulum clock. There are entries in the machine * Sund / Anno 1817 / N = 105 M.G. Mats Grusell started numbering the watches he produced/from hundred. He came from a well-known family of watchmakers who worked at the Stjernsund manufacturing works and clock factory founded by Christopher Polhem in 1699. The Kuopio Cathedral tower clock is the only Stjernsund tower clock in Finland. It is the one of the earliest known clocks in Finland. As a reference point, the first tower clock built by the Könnis dates back to 1822.

The clock installation

The clock was installed by Jac (Jacob, Jaakko) Könni in the summer of 1818. The city paid for the installation, 81 Swedish riksdalers, 10 pennies and 8 öres. The costs included a round trip from Ilmajoki to Kuopio, meal allowance for eight travel days and a 10-day salary for Jac Könni and his assistant. In addition, the installation required six men a week, a blacksmith for iron work, turner for the production of wooden pulleys and a carpenter for building lifting racks.

Fire guard in Kuopio Cathedral Tower

The cathedral tower had a fire guard on duty. There was also a telephone line, among the first in 1883, number 42. The fire guard continued at the tower until the 1920s when a new fire station was completed. The guard announced a fire with a bell and placed a lantern on the corner of the tower where the fire was. This is how the townspeople woke up as well as knew how to navigate in the right direction in order to extinguish the fire.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s